Opdrachten voor studenten en scholieren

(Zoek je inspiratie voor een duurzame studieopdracht? Verderop op deze pagina vind je meer tips)

Op 17 oktober 2025 organiseerden we de Smart Farming Future workshop in het Huis van Actief Burgerschap. Hierin maakten we een start met de ontwikkeling van bedrijfsplannen van jonge boeren die een klimaatbestendig levensvatbaar bedrijf willen starten binnen planetaire grenzen. Lees hier een korte impressie van de workshop.

 

Studie opdracht: organiseer zelf ook zo'n workshop en verken de toekomst van slimme duurzame en sociaal rechtvaardige landbouw.

Nieuwsgierig? Mail ineke@duurzaamutrecht2030.nl

Uitdaging: Draag bij  aan onderzoek naar de impact van het kookboekproject 'Duurzaam eten met smalle beurs in Lunetten' op de vorming van een 'Voedsel-sociale-zekerheids-gemeenschap' in de wijk.


Uitleg: Sociaaleconomisch achtergestelde bewoners in Lunetten willen graag biologisch eten, maar lopen tegen grenzen aan. In het kookboekproject 'Duurzaam eten met smalle beurs in Lunetten' delen en proeven bewoners elkaars favoriete gerechten met duurzame, lokale ingrediënten, sinds september 2024. Van februari – april 2025 co-creëerden studenten Informatiekunde van de UU samen met buurtbewoners prototypes van een kookboekapp.


Vanaf september 2025 maken studenten van het Bureau - Grafisch Lyceum Utrecht een echt kookboek van de verzamelde recepten, aangevuld met info en interviews over aanbod van duurzaam eten en sociale eettafels in de wijk, en tips voor gezonde diëten. Eind januari 2026 signeren de studenten hun boek tijdens een boekpresentatie in de wijk.


Hiermee willen we op langere termijn een lokale 'voedsel-sociale-zekerheid'-gemeenschap op gang helpen, naar Frans-Belgisch voorbeeld. Vanaf februari 2026 willen we een kookboek-webapp of website laten bouwen en demonstreren aan buurtbewoners. Parallel hieraan onderzoeken we het effect van de webapp of website op de vorming van zo’n voedsel-sociale-zekerheidsgemeenschap.


Wil je weten wat jij kunt bijdragen? Mail ineke@duurzaamutrecht2030.nl

Zoek je contacten met andere duurzame jongeren? Klik hier:

Jong & duurzaam

Nieuwsgierig hoe jongeren bijdragen aan duurzaam leven met smalle beurs?

Volg het nieuws op het blog en lees hun verslagen:


Reacties van studententeams op de uitdaging Young People Live Sustainably op INDUSAC:


Ndaye, M., Izzo, F., Ozdemir, O., Pontillo, C., & Musto, A. (2025). Young people live sustainably. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.15723979


Montaño, J. L., Keardsap, K., & Raiser Micheli, G. (2025). Bridging Youth Sustainability Efforts: A Proposal for Cross-Country Collaboration Between the Youth of Utrecht and Proponent Countries. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.15477328


Sadiku, A., Dragic, A., & Harun, M. F. (2025). Young people live sustainably. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.15316456


Hier vind je de officiële publicaties van de studentenrapporten over biologisch eten op ZENODO:


Malsch, I., & Wesselink, J. (2025). Strategic advice poster DuurzaamUtrecht2030. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.14801518


HAS green academy. (2025). Eindrapport Betekenisvolle Voeding voor Iedereen- Duurzaam Utrecht 2030. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.14808685


Ul Ain, N. (2024). Subsidized Organic Groceries Kanaleneiland Utrecht. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.14229600   


Fedčenko, E. (2024). Duurzaam Utrecht 2030 - Report on Subsidized Organic Groceries in Lunetten. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.10631048


van Eijk, J., Hartstra, T., Swets, T., Hoevenberg, N., & Rampaart, M. (2023). Duurzaam Utrecht 2030 – Subsidiëren van biologische en duurzame groenten en fruit. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.7612455


Hier vind je het eerste rapport over Mobiliteitsarmoede:


Verhoef, A.-W., van der Ven, A., Visser, B., Willems, B., ter Haar, J., & Lichtenberg, O. (2024). Mobiliteitsarmoede aanpakken in Utrecht. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.10669526   


Hier vind je andere rapporten over duurzaam leven met smalle beurs:


Malisani, G. (2024). Sustainable Living in Utrecht: Understanding Current Practices and Future Aspirations. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.10653034


Ineke Malsch. (2022). Duurzaam Utrecht 2030 - leef duurzaam, ook met een smalle beurs Verslag periode september-november 2022. Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.7468742


Malsch, I., Brugman, I., Aissati, Y., Beijer, R., & Koster, L. (2022). Duurzaam Utrecht 2030 - Leef duurzaam, ook met een smalle beurs - Rapportage over de pilot in april-juni 2022 (Definitief - 13-07-2022). Zenodo. doi.org/10.5281/zenodo.6826852

Fair Future Generators MDT

Studieopdracht voor HBO studenten – onderzoek duurzaamheid Turkse en Marokkaanse supermarkten i.s.m. Milieudefensie:

Wij zoeken gemotiveerde studenten die als stagiair of als opdracht in het kader van hun studie willen onderzoeken hoe duurzaam Turkse en Marokkaanse supermarkten zijn in vergelijking met grote supermarktketens. Deze supermarkten zijn vaak kleiner en gebruiken minder verpakkingen, en er kunnen duurzame principes spelen, zoals het minimaliseren van voedselverspilling volgens halalrichtlijnen.

In dit onderzoek analyseren we verschillende duurzaamheidsfactoren, zoals:

  • Hoeveelheid verpakkingsmateriaal per product
  • Transportafstand en -type van producten
  • Duurzaamheidsstandaarden bij telers en producenten
  • Schaalgrootte van de productie bij land van origine

Dit onderzoek helpt inzicht te krijgen of de gewoontes van consumenten met een krapper budget al duurzaam zijn of dat er juist meer moet gebeuren om duurzame alternatieven toegankelijker te maken. Dit onderzoek kan uit meerdere verschillende onderzoeken bestaan, jouw onderzoek mag dus een alleen een bepaald aspect/factor van dit onderzoek omvatten. De onderzoeksmethodes en het product hangen af van jouw invulling voor dit onderzoek. Jouw onderzoek kan bijvoorbeeld bestaan uit veldonderzoek met observaties in de supermarkten en interviews met winkeleigenaren en een kwantitatieve data-analyse van de CO₂-impact van transport en productie. Dit kan vervolgens uitgewerkt worden in een rapport.


Voor deze nieuwe opdracht zoeken we studenten van o.a. Bedrijfskunde & Agribusiness, International Food & Business en Supply Chain Management. Zit jouw studie er niet tussen, maar heb je interesse? Stuur ons een bericht, alle inzichten zijn welkom!

Contact: ineke@duurzaamutrecht2030.nl


Deze opdracht bouwt voort op eerdere studentenprojecten rond biologisch eten met smalle beurs. Duurzaam Utrecht 2030 biedt begeleiding en brengt je in contact met buurtbewoners en relevante organisaties. Het onderzoek moet passen binnen een formele stage of praktijkopdracht voor studiepunten van je opleiding, en een of meer docenten moeten medeverantwoordelijkheid nemen voor de begeleiding. In overleg kunnen reiskosten vergoed worden.

Sociaal moestuinieren


In 2022 en 2023 hebben we met studenten Social Work van de Hogeschool Utrecht verschillende manieren uitgeprobeerd om mensen die graag een moestuin willen maar zelf geen tuin hebben, te koppelen aan mensen met een tuin die deze niet zelf bij kunnen houden. Hier vind je meer informatie over wat we ontdekt hebben en hoe we nu verder willen.


Schoolopdracht voor onderzoeken & ontwerpen


Zoek uit welke mogelijkheden kinderen en jongeren in jullie eigen wijk hebben om een moestuin bij te houden en waarom dat soms niet lukt. Zijn er mensen met een grote tuin die het leuk vinden als een groep kinderen of jongeren bij hun een moestuin bij komt houden? Hoe kunnen kinderen en hun ouders of jongeren zelf die mensen met tuin vinden? Is de website buurtnatuur030.nl een goede manier om vraag en aanbod bij elkaar te brengen? Zoek uit welke cursussen Utrecht Natuurlijk aanbiedt aan kinderen en jongeren die willen leren tuinieren. Ben je niet tevreden? Bedenk een advies hoe ze die cursussen kunnen verbeteren. Lijkt het je iets? Neem contact op: ineke@duurzaamutrecht2030.nl

Duurzaam leven voor jongeren


We zoeken nieuwe manieren om kinderen en jongeren tot 18 jaar te vragen wat ze willen doen aan duurzaamheid en ze dan te leren hoe ze zelf duurzamer kunnen leven.


Dit hebben we tot nu toe gedaan: Scholieren die in schooljaar 2022-2023 een maatschappelijke stage hebben uitgevoerd, hebben stukjes geschreven voor ons instagram account, maar we hebben dat niet bijgehouden en er zijn weinig volgers.

Een groep studenten Social Work van de Hogeschool Utrecht heeft  kinderen en hun ouders in Lunetten geïnterviewd over duurzaam leven en het drietetspel ontwikkeld (een soort kwartet, maar dan met drie kaartjes). We hebben het spel uitgeprobeerd met leerlingen van het Bonifatiuscollege, en een aantal exemplaren uitgedeeld aan ouders en leraren. Hier kun je het downloaden.


Verschillende teams van internationale studenten hebben in 2025 plannen gemaakt voor een communicatiecampagne voor de uitdaging "Young People Live Sustainably". Een aantal van hun ideeen vind je hierboven in de lijst met studentenrapporten.


Schoolopdracht voor Onderzoeken & Ontwerpen


Interview medescholieren en hun ouders over duurzaam leven,  maak zelf een plan voor een campagne via sociale media of ontwikkel een spel over duurzaam leven wat jullie zelf leuk vinden om te spelen.

Lijkt het je iets of heb je zelf een idee? Neem contact op met ineke@duurzaamutrecht2030.nl

Duurzaam leven met een beperking

Een deelnemer aan het Yuth-festival wil duurzaam leven mogelijk maken voor mensen met een beperking, bijvoorbeeld hulpmiddelen van duurzaam materiaal.

Studieopdracht voor studenten aan praktijkopleidingen:

Ga in je eigen omgeving in gesprek met jongeren met een beperking, vraag ze hoe ze duurzamer willen leven en ontwikkel in co-creatie met hen een prototype voor een duurzaam hulpmiddel.

Presenteer je prototype tijdens een workshop die we samen organiseren. Meer weten? mail ineke@duurzaamutrecht2030.nl